Čes. stomatol. Prakt. zub. lék. (Czech Dental Journal) 2012; 112(3): 46-55 | DOI: 10.51479/cspzl.2012.033
Přínos e-learningu v klasické prezenční výuce zubního lékařství
- Klinika zubního lékařství LF UP a FN, Olomouc
Úvod: Informační a komunikační technologie pevně zakotvily v mnoha oblastech moderního života a zubní lékařství není výjimkou. Vedle diagnostiky a ošetřování pacientů v ordinaci se uplatnily i ve výuce studentů zubního lékařství. Všeobecně lze konstatovat, že používání e-learningu ve výuce na vysokých školách je stále častější a vytváří nový styl vzdělávání, který se zdá být velmi přínosným.
Cíl práce: Cílem práce bylo zhodnotit, podle názoru studentů, přínos e-learningového kurzu ve výuce zubního lékařství.
Metody: Průzkum byl zahájen v akademickém roce 2010/2011. Do výzkumu se zapojilo celkem 419 studentů všech ročníků pregraduálního studia zubního lékařství na Lékařské fakultě UP a FN v Olomouci. Názor studentů na použití e-learningových prvků v klasické výuce zubního lékařství se zjišťoval prostřednictvím dotazníků, v nichž byly kladeny dva typy dotazů: uzavřené (strukturované) a otevřené (nestrukturované). Dále byl použit anonymní on-line dotazník umístěný v sekci "E-learning" na webových stránkách uvedené kliniky.
Získané výsledky byly statisticky zpracovány s použitím χ2 testu.
Výsledky: Celková návratnost dotazníků studentů činila 87,77 %. Pojem e-learning byl jasný 333 respondentům (89,76 %). Většina dotázaných (84,91 %) považuje využití e-learningu ve výuce zubního lékařství za přínosné.
Závěr: Výsledky našeho výzkumu prokázaly kladný postoj studentů k zavedení e-learningových prvků do klasické výuky zubního lékařství. Naprostá většina studentů přivítá další rozvoj e-kurzu.
Klíčová slova: informační a komunikační technologie; e-learning; blended learning; e-kurz; prezenční výuka; dotazníky; studenti zubního lékařství
The Benefit of E-learning in Classical Full-time Teaching of Dentistry
Introduction: Both information and communication technologies are firmly established in many areas of modern life. In this regard, dentistry is not an exception. Nowadays we use them from the first moment of the patient's visit at the dentist's office. Besides diagnosis and treatment, the information and communication technologies can be applied in dentistry students' teaching process. It comprises e-learning training which presently becomes very popular in universities' teaching process. The using of modern information and communication technologies in classical education creates a new style that seems to be very beneficial for the dentistry teaching.
Aims: The work aims at assessing the benefits of original e-course application in dentistry full-time teaching according to students' opinions.
Methods: The survey was launched in the academic year 2010/2011. The research involved 419 students of all dentistry courses at the Medical Faculty of Palacky University in Olomouc. The students' opinion regarding application of e-learning elements in the dentistry classical teaching has been investigated by questionnaires. Questionnaires included two types of questions: closed (structured) and open (unstructured).
Another type of questionnaire was used to determine students' opinions on the e-course created. This anonymous online questionnaire is placed in E-learning section on Dentistry Clinic website, Palacky University, Olomouc. The results received were processed statistically by using χ2 test.
Results: The total return of the questionnaires was 87.77%. The term "e-learning" was clear to 333 students (89.76%). Most respondents (84.91%) considered the use of e-learning in dentistry teaching as beneficial. The results are both clearly positive and statistically significant.
Conclusions: The results of our research proved students' positive attitude to the introduction of e-learning elements into the traditional teaching of dentistry. The vast majority of students welcome the further development of e-course.
Keywords: information and communication technologies; e-learning; blended learning; e-course; full-time teaching; questionnaires; dentistry students
Zveřejněno: 1. září 2012 Zobrazit citaci
Reference
- Eaton, K. A., Reynolds, P. A., Grayden, S. K., Wilson, N. H. F.: A vision of dental education in the third millenium. Br. Dent. J., roč. 205, 2008, č. 5, s. 261-271.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- El Tantawi, M. M. A.: Evaluation of a blog used in a dental terminology course for first-year dental students. J. Dent. Educ., roč. 72, 2008, č. 6, s. 725-735.
Přejít k původnímu zdroji...
- Feeney, L., Reynolds, P. A., Eaton, K. A., Harper, J.: A description of the new technologies used in transforming dental education. Br. Dent. J., roč. 204, 2008, č. 1, s. 19-28.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gormley, G. J., Collins, K., Boohan, M., Bickle, I. C, Stevenson, M.: Is there a place for e-learning in clinical skills? A survey of undergraduate medical students' experiences and attitudes. Med. Teach., roč. 31, 2009, č. 1, s. e6-12.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gupta, B., White, D. A., Walmsley, A. D.: The attitudes of undergraduate students and staff to the use of electronic learning. Br. Dent. J., roč. 196, 2004, č. 8, s. 487-492.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hillenburg, K. L., Cederberg, R. A., Gray, S. A., Hurst, C. L., Johnson, G. K., Potter, B. J.: E-learning and the future of dental education: opinions of administrators and information technology specialists. Eur. J. Dent. Educ., roč. 10, 2006, č. 3, s. 169-177.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Jham, B. C., Duraes, G. V., et al.: Joining the podcast revolution. J. Dent. Educ., roč. 72, 2008, č. 3, s. 278-281.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kopecký, K.: E-learning (nejen) pro pedagogy. 1. vyd. Olomouc, Hanex, 2006. 29, 130 s. ISBN 8085783509.
- Kopecký, K.: Modely tzv. blended learningu (Úvod do problematiky) [online]. 2004. [cit. 2011-03-20] Dostupný z WWW: <http://epedagog.upol.cz/eped3.2004/clanek06.pdf>
- Květoň, K.: Úloha e-learningu na školách. 1. vyd. Ostrava: CIT OU, 2005. 12 s.
- Mattheos, N., Stefanovic, N., Apse, P., et al.: Potential of information technology in dental education. Eur. J. Dent. Educ., roč. 12, 2008, suplement 1, s. 85-91.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- McCann, A. L., Schneiderman, E. D., Hinton, R. J.: E-teaching and learning preferences of dental and dental hygiene students. J. Dent. Educ., roč. 74, 2010, č. 1, s. 65-78.
Přejít k původnímu zdroji...
- Neuhaus, K. W., Schegg, R., Krastl, G., Amato, M., Weiger, R., Walter, C.: Integrated learning in dentistry: baseline data and first evaluation at the Dental School of Basel. Eur. J. Dent. Educ., roč. 12, 2008, č. 3, s. 163-169.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Plasschaert, A. J. M., Manogue, M., Lindh, C., McLoughlin, J., Murtomaa, H., Nattestad, A., Sanz, M.: Curriculum content, structure and ECTS for European dental schools. Part II: methods of learning and teaching, assessment procedures and performance criteria. Eur. J. Dent. Educ., roč. 11, 2007, č. 3, s. 125-136.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Reynolds, P. A., Rice, S., Uddin, M.: Online learning in dentistry: the changes in undergraduate perceptions and attitudes over a four year period. Br. Dent. J., roč. 203, 2007, č. 7, s. 419-423.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Schönwetter, D. J., Reynolds, P. A., Eaton, K. A., de Vries, J.: Online learning in dentistry: an overview of the future direction for dental education. J. Oral Rehabil., roč. 37, 2010, č. 12, s. 927-940.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Walmsley, A.D., Lambe, C. S., et al.: Podcasts - an adjunct to the teaching of dentistry. Br. Dent. J., roč. 206, 2009, č. 3, s. 157-160.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Yip, H. K., Barnes, I. E.: Information technology in dental education. Br. Dent. J., roč. 187, 1999, č. 6, s. 327-332.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_Y
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.