Čes. stomatol. Prakt. zub. lék. (Czech Dental Journal) 2012; 112(4): 107-114 | DOI: 10.51479/cspzl.2012.017

Hodnocení přínosu využití moderních vyučovacích metod v zubním lékařství na Lékařské fakultě Univerzity Palackého v Olomouci z pohledu pedagogů

Ľ. Harvan*, J. Stejskalová
Klinika zubního lékařství LF UP a FN, Olomouc

Úvod: Možnosti využití informačních technologií v zubním lékařství jsou mnohostranné. V dnešní době se uplatňují již od prvního okamžiku návštěvy pacienta v ordinaci. Jde především o elektronickou podobu veškeré pacientovy dokumentace, dále o metody diagnostiky a ošetření založené na využití počítače. Patří sem i různé multimediální prostředky, pomocí kterých je možno lépe objasnit pacientovi cíl a samotný průběh různých zákroků. Informační a komunikační technologie se uplatňují i ve výuce studentů zubního lékařství. Spadá sem použití elektronických atlasů obsahujících 3D modely, simulace či animace, výukových videí, přednášek v elektronické podobě atd. Lze sem zařadit výuku s použitím elektronických prostředků tvořící tzv. e-learning anebo ošetření "virtuálního" pacienta v simultánním výukovém prostředí. E-learningové prvky vzdělávání se v poslední době na vysokých školách uplatňují čím dále tím více.

Cíl práce: Cílem práce bylo vyhodnotit přínos použití moderních vyučovacích metod (e-learning) formou dotazování pedagogů zubního lékařství. Dalším cílem bylo zjistit eventuální zájem pedagogů o podílení se na zlepšení a rozvoji e-kurzu.

Metody: Před zahájením výzkumu byl na webových stránkách Kliniky zubního lékařství LF UP a FN v Olomouci publikován pilotní e-kurz určený jako doplněk k výuce zubního lékařství. Přínos použití moderních informačních a komunikačních technologií ve výuce zubního lékařství byl hodnocen prostřednictvím dotazníku pro vyučující. Skupinu respondentů tvořilo 43 učitelů zubního lékařství ve věkovém rozmezí 24-75 let a s délkou pedagogické praxe 1-50 let. Pro cíle výzkumu byl použit speciální dotazník, který umožňoval stanovit názor učitelů na moderní vyučovací metody a zjistit jejich ochotu zapojit se do další tvorby e-kurzu.
Získané výsledky byly statisticky zpracovány s použitím Fisherova exaktního testu, Shapirova-Wilkova testu normality a Mannova-Whitneyho U-testu.

Výsledky: Návratnost dotazníků činila 100 %. Jedna ze základních otázek se týkala znalosti pojmu e-learning. Byl jasný všem dotazovaným. Větší část pedagogů (69,8 %) předpokládá, že e-learning může pozitivně ovlivnit profesionální schopnosti studentů. Ve skupině pedagogů, kteří mají zájem o e-learningovou výuku, byla délka jejich praxe v rozmezí 1 až 50 let, s průměrnou hodnotou 15 let a směrodatnou odchylkou 16,7. Hodnota mediánu byla 6,5 roku. Ve skupině pedagogů, kteří nemají zájem o e-learningovou výuku, byla délka jejich praxe v rozmezí 0,2 až 40 let, s průměrnou hodnotou 11,9 roku a směrodatnou odchylkou 13,6. Hodnota mediánu byla pět let.

Závěr: Výsledky průzkumu prokázaly zájem pedagogů zubního lékařství o využití moderních informačních a komunikačních technologií v klasické výuce. Podle jejich názorů se výuka s elektronickými prvky vzdělávání jeví jako velmi přínosná a atraktivní. Většina z pedagogů je ochotna se podílet na tvorbě dalších e-kurzů.

Klíčová slova: informační a komunikační technologie v zubním lékařství; vzdělávací software; e-learningová výuka; e-kurz; učitelé zubního lékařství

Evaluation of Using Modern Teaching Methods Benefits in Dentistry by the Teachers' View at the Medical Faculty of Palacky University, Olomouc

Introduction: There are huge possibilities of modern information and communication technologies application in dentistry. Nowadays we use them from the first moment of the patient's visit to the dentist's office. This is mainly an electronic form of all patient documentation as well as the methods of diagnosis and treatment based on the use of computers or a variety of multimedia means that allows us to reach better explaination the aims and course of the treatment to the patient. Besides diagnosis and treatment, the information and communication technologies can be applied in dentistry students' teaching process. It comprises e-learning training which presently is being become very popular in universities' teaching process. Another ways of information and communication technologies application in dentistry teaching are electronic atlases contained 3D models, simulations and animations, educational video, lecture in electronic form etc.

Aims: The work is aimed at assessment of using modern teaching methods benefits (e-learning) in dentistry according to teachers' poll. Another objective was to find teachers' eventual interest in participation in improving and developing e-course.

Methods: Prior to the investigation, the pilot e-course has been published on the Clinic of Dental Medicine's web site (Medical Faculty and Faculty Hospital, Palacky University in Olomouc). This course is as addition to dentistry teaching. The application of modern information and communication technologies benefits in dentistry teaching was evaluated by teachers' poll. The group of respondents consisted of 43 dentistry teachers with age of 24-75 years including pedagogic practice size of 1-50 years. The special questionnaire was used for the researching targets. This questionnaire allowed to estimate teachers opinion of modern teaching methods application in dentistry as well as to determine if the teachers arise their interest in participation in further development of e-course.
Data received were statistically worked up according to Fisher exact test, Shapiro-Wilk normality test and Mann-Whitney U-test.

Results: The total return of the questionnaires was 100%. One of the basic questions was the issue about "e-learning" term background. This term was clear to all of the teachers. The greater part of educators (69.8%) assumes that e-learning can provide a positive influence on students' professional qualities. Among the group of teachers with interest in e-learning size of pedagogic practice was 1-50 years including average value of 15 years and standard deviation of 16.7. The average value in this group was 6.5 years. Among the group of teachers having no interest in e-learning size of pedagogic practice was 0.2-40 years including average value of 11.9 years and standard deviation of 13.6. The average value in this group was 5 years.

Conclusions: Investigation results showed the teachers' interest in modern information and communication technologies application in dentistry classic teaching. Thus, the teaching with electronic elements seems to be very beneficial and attractive. Many teachers are ready to participace in developing further e-courses.

Keywords: information and communication technologies in dentistry; educational software; e-learning; e-course; dentistry teachers

Zveřejněno: 1. prosinec 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Harvan Ľ, Stejskalová J. Hodnocení přínosu využití moderních vyučovacích metod v zubním lékařství na Lékařské fakultě Univerzity Palackého v Olomouci z pohledu pedagogů. Čes. stomatol. Prakt. zub. lék. 2012;112(4):107-114. doi: 10.51479/cspzl.2012.017.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Cook, J.: Review of virtual learning environments in UK medical, dental and veterinary education. Higher Education Academy for Medicine, Dentistry and Veterinary, Special Report. 6, 2005. Dostupný z http://www.medev.ac.uk/static/uploads/resources/cook_vle_final.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  2. Gormley, G. J., Collins, K., Boohan, M., Bickle, I. C, Stevenson M.: Is there a place for e-learning in clinical skills? A survey of undergraduate medical students'experiences and attitudes. Med. Teach., roč. 31, 2009, č. 1, s. e6-12. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Grimes, E. B.: Student perceptions of an online dental terminology course. J. Dent. Educ., 2002, roč. 66, č. 1, s. 100-107. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Handal, B., Groenlund, C., Gerzina, T.: Academic perceptions amongst educators towards eLearning tools in dental education. Int. Dent. J., roč. 61, 2011, č. 2, s. 70-75. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Kopecký, K.: E-learning (nejen) pro pedagogy. 1. vyd. Olomouc, Hanex, 2006, 29, 130 s.
  6. Kopecký, K.: Metódy tzv. blended learningu (Úvod do problematiky) [online]. 2004. [cit. 2011-03-20] Dostupný z www: <http://epedagog.upol.cz/eped3.2004/clanek06.pdf>
  7. Mattheos, N., Stefanovic, N., Apse, P., et al.: Potential of information technology in dental education. Eur. J. Dent. Educ., roč. 12, 2008, suppl. 1, s. 85-91. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. McCann, A. L., Schneiderman, E. D., Hinton, R. J.: E-teaching and learning preferences of dental and dental hygiene students. J. Dent. Educ., roč. 74, 2010, č. 1, s. 65-78. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Neuhaus, K. W., Schegg, R., Krastl, G., Amato, M., Weiger, R., Walter, C.: Integrated learning in dentistry: baseline data and first evaluation at the Dental School of Basel. Eur. J. Dent. Educ., roč. 12, 2008, č. 3, s. 163-169. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Pahinis, K., Stokes, C. W., Walsh T. F., Cannavina, G.: Evaluating a blended-learning course taught to different groups of learners in a dental school. J. Dent. Educ., roč. 71, 2007, č. 2, s. 269-278. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Plasschaert, A. J. M., Manogue, M., Lindh, C., McLoughlin, J., Murtomaa, H., Nattestad, A., Sanz, M.: Curriculum content, structure and ECTS for European dental schools. Part II: methods of learning and teaching, assessment procedures and performance criteria. Eur. J. Dent. Educ., roč. 11, 2007, č. 3, s. 125-136. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Reynolds, P. A., Miller, B., Dunne, S.: Je li e-učenje 'nezaobilazan' dio izobrazbe u stomatologiji? Iskustva londonskoga Kraljevskoga stomatološkog instituta (Is e-Learning inevitable' in dental education? Experiences from King's College London Dental Institute). Acta Stomatol. Croat., roč. 41, 2007, č. 1, s. 3-12. http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_Y

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.