Čes. stomatol. Prakt. zub. lék. (Czech Dental Journal) 2014; 114(3): 43-48 | DOI: 10.51479/cspzl.2014.029

Porovnání jednovrstvých a dvouvrstvých fantomových zubů používaných v preklinické výuce

I. Voborná*, K. Foukalová, K. Francová
Klinika zubního lékařství LF UP a FN, Olomouc

Úvod a cíl práce: Preklinická praktická cvičení jsou důležitou částí výuky zubního lékařství. Uskutečňují se na fantomových simulátorech s čelistmi a zuby, které jsou instalovány ve fantomových laboratořích. Cílem této experimentální studie bylo ověřit přínos dvouvrstvých fantomových zubů s kazivou lézí pro výuku preklinického zubního lékařství ve srovnání se zuby jednovrstvými bez kazivé léze.

Materiál a metodika: Studie byla rozdělena do dvou částí - dotazníkového šetření a praktické dovednosti. Dotazníkem se zjišťovaly názory studentů na různé vlastnosti zubů jednovrstvých bez kazivé léze (KaVo dental, GmbH, SRN) a dvouvrstvých s kazivou lézí (Nissin, Helago CZ, s.r.o., ČR ). V praktické části, které se zúčastnilo 88 studentů prvního ročníku, byly porovnány vybrané parametry kavit zhotovených na obou typech zubů. Každý student zhotovil dvě výplně II. třídy podle Blacka, jednu na zubu jednovrstvém a druhou na zubu dvouvrstvém. Většina parametrů kavit byla lepší u zubů dvouvrstvých.

Závěr: Preklinická výuka a praktické cvičení na fantomových simulátorech a fantomových modelech, nejvíce podobných zubům lidské čelisti, jsou důležitým článkem studia zubního lékařství. Prostorová orientace v zubních tkáních je nezbytnou součástí kvality výuky. Experimentální studií bylo prokázáno, že studenti jsou schopni lépe preparovat na zubech dvouvrstvých s kazivou lézí, takže je v dotazníku vyhodnotili jako přijatelnější a vhodnější pro preklinickou výuku. Stejného názoru jsou i autoři.

Klíčová slova: preklinická výuka záchovné stomatologie; fantomové zuby; fantomové modely; dvouvrstvé fantomové zuby

Comparison of Mono-Layer and Two-Layers Phantom Teeth Used in Preclinical Courses

Introduction and aim of study: Preclinical practical exercises are an important part of teaching dentistry. It takes place on the phantom simulators, jaws and teeth in the adapted phantom labs. The aim of this experimental study was to assess the contribution of two-layer phantom teeth with carious lesions for teaching preclinical dentistry compared to mono-layer teeth without carious lesions.

Material and methods: The study consisted of two parts - the questionnaire and a practical part. Questionnaires were surveyed students' opinions on various properties of mono-layer teeth without carious lesions (KaVo) with a two-layers tooth with carious lesions (Nissin). In the practical part the selected parameters of cavities were compared on both types of teeth.

Results: 100 questionnaires were completed by all first-year students. Students were more satisfied with the two-layer teeth with carious lesions. Practical part were done by 88 first-year students. Each student made two fillings II. class according to Black, one on the mono-layer tooth and the second on the two-layers tooth. Some cavity parameters were better on two-layer teeth. Two-layer teeth with carious lesions were beneficial for preclinical practical exercises.

Conclusion: Preclinical instruction and practical exercises on the phantom simulator and phantom teeth as most similar human jaw teeth are an important part of dental studies. Spatial orientation in dental tissues is an essential part of teaching. Experimental studies have shown that students are able to do better preparation on the two-layers teeth with carious lesions. These teeth also students in the questionnaire evaluated as more acceptable and suitable for preclinical teaching. The authors have same opinion.

Keywords: education; phantom teeth; phantom models; two-layers phantom teeth

Zveřejněno: 1. září 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Voborná I, Foukalová K, Francová K. Porovnání jednovrstvých a dvouvrstvých fantomových zubů používaných v preklinické výuce. Čes. stomatol. Prakt. zub. lék. 2014;114(3):43-48. doi: 10.51479/cspzl.2014.029.
Stáhnout citaci

Reference

  1. He, L. H., Foster Page, L., Purton, D.: An evaluation of dental operative simulation materials. Dental Materials J., roč. 31, 2012, č. 4, s. 645-649. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Harvan, Ľ., Stejskalová, J.: Hodnocení přínosu využití moderních vyučovacích metod v zubním lékařství na Lékařské fakultě Univerzity Palackého v Olomouci z pohledu pedagogů. Čes. Stomat., roč. 112, 2012, č. 4, s. 107-114. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Almasoud, N., Bearn, D.: Little's irregularity index: Photographic assessment vs study model assessment. American journal of orthodontics and dentofacial orthopedics : official publication of the American Association of Orthodontists, its constituent societies, and the American Board of Orthodontics, roč. 138, 2010, č. 6, s. 787-794. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Hellwig, E., Klimek, J., Attin, T.: Záchovná stomatologie a parodontologie. Praha, Grada Publishing, 2003, ISBN 80-247-0311-4.
  5. Mitchell, L., Mitchell, D. A., McCaul, L.: Oxford handbook of clinical dentistry, 5th ed. Oxford University Press, 2011, ISBN 978-0-19-955330-3.
  6. Stejskalová, J.: Konzervační zubní lékařství. Praha, Galén, 2003, ISBN 80-7262-225-0.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.