Čes. stomatol. Prakt. zub. lék. (Czech Dental Journal) 2005; 105(2): 46-51

K psychoterapii nespolupracujících dětí

K. Nováková1, P. Němečková2, Z. Kolařík3, S. Richterová1
1 I. stomatologická klinika LF UP a FN, Olomouc, přednostka doc. MUDr. J. Stejskalová, CSc.
2 Soukromá psychiatrická a pedopsychiatrická ambulance, Prostějov
3 Soukromá ambulance klinické psychologie a psychiatrie, Hranice

Autoři v longitudinální studii sledují možnosti pozitivního ovlivnění chování u 258 nespolupracujících dětí ve stomatologické ordinaci. Hodnotí účinnost škály psychoterapeutických postupů a metod, při neúspěchu aplikují premedikaci a v nezbytných případech i ošetření v celkové anestezii, a to ve vztahu k věku a intelektové úrovni. Při vstupním ošetření přijatých pacientů byla úspěšná psychoterapie u téměř poloviny souboru (43,3 %), jedna třetina souboru byla ošetřena v celkové anestezii. Při konečném ošetření bylo bezproblémové chování u celého souboru ve 55,4 %. Nejčastější bezproblémové chování bylo u jedinců s intelektem v mezích normy (81,2 %), méně často u dětí ze zvláštní školy (32,1 %), kdežto u jedinců zbavených školní docházky nenastaly žádné úpravy chování.

Klíčová slova: nespolupracující pacient; psychoterapeutické metody; úprava chování

On Psychotherapy of Non-collaborative Children

In a longitudinal study the authors follow the possibilities of positively influencing the behavior in 258 non-collaborative children in a dental office. The efficiency in the scale of psychotherapeutic procedures and methods is evaluated, in cases of failure premedication is administered and if necessary the treatment is performed in general anesthesia in relation to age and intellectual level. Psychotherapy was successfully applied during the entry examination of the admitted patients in almost a half of the cohort (43.4%), one third of the cohort was treated in general anesthesia. No problem behavior was encountered in 55.5% of the whole cohort during the final treatment.
The behavior without problems was most frequent in individuals intellectually within normal range (in 81.2%), less frequently in children of special schools (32.1%), whereas in individual not attending school there was no adjustment of behavior.

Keywords: non-collaborative patient; psychotherapeutic methods; behavior adjustment

Zveřejněno: 1. červen 2005  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nováková K, Němečková P, Kolařík Z, Richterová S. K psychoterapii nespolupracujících dětí. Čes. stomatol. Prakt. zub. lék. 2005;105(2):46-51.
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.